Positief versus negatief denken over jezelf op school

In internationaal onderzoek is reeds vele malen aangetoond dat kinderen en jongeren die een negatiever beeld hebben van zichzelf als leerling of student onder andere minder sterk gemotiveerd zijn en zwakkere prestaties behalen dan kinderen of jongeren met een positiever schools zelfbeeld.

In 2007 begon ik zelf onderzoek te doen naar het schools zelfbeeld of hoe kinderen en jongeren denken over zichzelf op schools vlak. In eigen onderzoek met Vlaamse scholieren hebben we bijvoorbeeld kunnen vaststellen dat leerlingen met een positiever schools zelfbeeld in het laatste jaar van het secundair onderwijs duidelijk meer kans hebben om zich goed aan te passen en te slagen in het hoger onderwijs – los van het effect van hun prestaties in het secundair onderwijs.

Omdat dit schools zelfbeeld ons zo belangrijk leek, wilden we onderzoek doen naar de factoren die het schools zelfbeeld beïnvloeden. Daarbij hebben we gefocust op één interessant model dat gaat over de ontwikkeling van het schools zelfbeeld, namelijk het big-fish-little-pond effect model. Dit model werd door Herbert Marsh ontwikkeld in 1984 (mijn geboortejaar, toeval bestaat niet!).

Volgens dit model zou het schools zelfbeeld van een leerling niet alleen beïnvloed worden door zijn of haar eigen prestaties, maar ook door het gemiddelde prestatieniveau van belangrijke anderen in de schoolse omgeving (bijv. klasgenoten of schoolgenoten). Terwijl sterkere individuele prestaties zouden leiden tot een positiever beeld van de leerling op schools vlak, zouden sterkere gemiddelde prestaties van de school of klas net leiden tot een negatiever beeld van de leerling op schools vlak. Hoewel twee leerlingen dus individueel op hetzelfde niveau kunnen presteren, kan de ene leerling toch een positiever schools zelfbeeld hebben dan de andere, naargelang het gemiddelde prestatieniveau van hun klasgenoten bijvoorbeeld.

Advertenties

2 Reacties op “Positief versus negatief denken over jezelf op school

  1. Vraag me af hoe het met mijn schools zelfbeeld gesteld was toen ik naar de middelbare school ging. Vast en zeker beter vanaf het moment dat ik humane wetenschappen kon volgen in het 3de jaar en me er als een visje in het water voelde. :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s