Solliciteren kan je leren

De afgelopen dagen, voor de eerste keer in mijn leven, nam ik samen met collega’s sollicitatiegesprekken af. Ontzettend spannend om aan de andere kant van de tafel te zitten deze keer. Ik herinner het me nog als de dag van gisteren toen ik zelf kwam solliciteren aan de KU Leuven. Net afgestudeerd, zo groen als een erwtje en al die belangstellende ogen op mij gericht. Door even zelf in de schoenen van de ‘werkgever’ te staan, heb ik verschillende zaken geleerd die ik meeneem voor wanneer de rollen opnieuw omgekeerd zullen zijn.

solliciteren

Vanaf het eerst contact, daarmee bedoel ik het CV en de motivatiebrief, moet je je onderscheiden van de anderen. Op basis van die documenten word je wel of niet uitgenodigd voor een gesprek. Een verzorgde en gestructureerde opmaak en taalgebruik zijn dan ook uitermate belangrijk. Evident, zeg je? Ja, maar toch zijn er soms onnauwkeurig of slordig opgestelde CV’s en brieven die de werkgever meteen vragen doen stellen bij de capaciteiten van de kandidaat, en dat is toch echt iets wat we niet willen.

Maar het volgens mij belangrijkste aspect in een motivatiebrief, ah ja het woord zegt het zelf, is je motivatie voor de job, de redenen waarom je die job zo graag zou doen. Probeer te weten te komen wat de job precies inhoudt, zodat je je brief daarop kan afstemmen. Wees voorzichtig met aan te geven dat je de job ziet als een springplank naar een andere functie, want dat wekt bezorgdheid over de mate waarin je je zal engageren of de mate waarin men erop kan vertrouwen dat jij de job zal blijven doen ondanks andere aanbiedingen. Uitdrukkelijk beschrijven van de redenen waarom de job je aanspreekt, is extra belangrijk wanneer je al een tijdje op zoek bent. Je moet de vermoedens de kop indrukken dat je vanuit radeloosheid jobs zal aannemen die misschien niet 100% bij je passen.

Een ander belangrijk aspect is het vinden van een balans. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan! Je moet jezelf kunnen verkopen in je CV en motivatiebrief, maar zonder dat het overdreven wordt. Niemand is perfect of vindt alles aan de job fantastisch. Wanneer je brief te gemaakt of te cliché overkomt, kunnen werkgevers hierop afknappen. Laat een beetje zien van de persoon achter de brief, van de collega die ze erbij zouden krijgen als je jou zouden aannemen. Vertrouw op jezelf en je capaciteiten zonder die dramatisch te willen uitvergroten. Daar zit het verschil tussen zelfzekerheid en verwaandheid, en dat zal je motivatiebrief uitstralen als hij gelezen wordt.

Besef ten slotte ook het belang van sociale media in onze moderne maatschappij. Google jezelf eens en kijk welke zoekresultaten dat oplevert. Zijn dit dingen die toekomstige werkgevers mogen zien? Is je facebook voldoende beschermd of kunnen werkgevers allerlei persoonlijke foto’s zien van jou in bikini op het strand of al crashend op een feestje? Hetzelfde geldt voor Twitter, LinkedIn, Netlog, etc. Besef dat je te vinden bent!

Dronken

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s