Een studie- of jobkeuze maken… Wat nu?!

Begin juni. Voor de meeste leerlingen en studenten houdt dat in: examens. Maar wat na de examens? De leerlingen in het laatste jaar secundair onderwijs staan voor een belangrijk keuze. Verder studeren of werken? Eerst werken en dan studeren? Beide combineren?

En indien studeren wordt gekozen: universiteit of hogeschool?

Railway

Elke leerling uit het 6e middelbaar moet een keuze maken. Maar wat is een goede keuze nu eigenlijk? Heb je enkel een goede keuze gemaakt als je slaagt in waar je voor gekozen hebt? Of is het ingewikkelder dan dat?

Een goede keuze kan gemaakt worden nadat een proces werd doorlopen. Het proces begint met het verzamelen van informatie omtrent verschillende studierichtingen en/ of jobs en welke vaardigheden van nut en eventueel noodzakelijk zijn om hierin te kunnen slagen. Verder worden eigen interesses, talenten, vaardigheden, schoolresultaten, sterke punten en minder sterke punten geëxploreerd. Ouders, vrienden, familie, leerkrachten, kenissen, … kunnen helpen bij het verzamelen van deze informatie over zowel de verschillende studierichtingen en jobs die je interesseren als over wat zij denken dat je eigen sterke en minder sterke punten zijn. De volgende stap is om beide – de omgeving en jezelf – samen te brengen en te kijken waar er een goede “match” is tussen je eigen vaardigheden en de vereiste vaardigheden van je studiekeuze of jobkeuze.

Failure succes

Een goede studiekeuze maken houdt niet in dat je kiest voor de keuze met de meeste slaagkansen. Een goede studiekeuze maken houdt in dat je nadenkt over je keuze’s en een REALISTISCHE keuze maakt. Kiezen voor een studierichting waarvan je vermoedt dat je een slaagkans van 80% hebt maar waar je wel echt in geïnteresseerd bent, kan een even goede keuze zijn als het kiezen voor een studierichting waarvan je vermoedt dat je 95% kans op slagen hebt. Zolang je over de keuze hebt nagedacht, opties hebt overwogen, een match hebt gezocht tussen jezelf en je verschillende keuzeopties en realistisch de kansen op slagen voor je gekozen studierichting inschat en er rekening mee hebt gehouden, heb je een goede en weloverwogen keuze gemaakt. Daarom, neem de tijd om na te denken en te beslissen in welke richting je wilt gaan. Ga niet zomaar voor de keuze die je altijd in gedachten had of voor de keuze die je ouders hebben gekozen voor jou. Neem de tijd en verzamel voldoende informatie om een realistische, weloverwogen studie- of jobkeuze te maken.

Door het doorlopen van dat proces leer je bovendien de vaardigheid om steeds opnieuw die keuze’s te kunnen maken, ook voor carrièrre-opties. Een keuze wordt gemaakt, maar van tijd tot tijd worden we gedwongen in een andere richting te gaan. In onze huidige, maar steeds veranderlijke maatschappij waar mensen niet meer automatisch bij hun eerste studiekeuze en eerste jobs blijven, is dit een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen.

Voor de leerlingen uit het 6e middelbaar, maar ook voor al de andere leerlingen, studenten, ouders, leerkrachten, … die op zoek zijn naar informatie omtrent de verschillende studieopties in zowel secundair als tertiair onderwijs, is er de website www.onderwijskiezer.be waar duidelijke informatie te vinden is omtrent lagere school, middelbaar, hoger onderwijs, volwassenonderwijs en beroepen.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s