Waarom de zomervakantie ingekort moet worden

De zomervakantie is begonnen! En dus is het tijd om een lans te breken voor het inkorten van diezelfde zomervakantie. Dit is het probleem: de leerwinst die kinderen verwerven tijdens een schooljaar zouden ze voor een deel weer verliezen tijdens de zomervakantie. Dit wordt ook wel ‘zomerverlies’ of ‘zomerdip’ genoemd en geldt zowel taal- als rekenvaardigheden.

ID-100226214

Er lijkt voldoende empirische evidentie voor het fenomeen ‘zomerdip’, vooral waar het kansarme kinderen betreft (bijv. Cooper et al., 1996; zie ook Luyten et al., 2008). Voor kinderen uit gezinnen met lage inkomens zou de achterstand in leesvaardigheid kunnen oplopen tot maar liefst 3 maanden ten opzichte van andere kinderen (Cooper et al., 1996).

In november 2012 werden vragen over de ‘zomerdip’ gesteld aan het Vlaamse parlement. De minister zag helaas geen reden om de schoolvakantieregeling ‘te laten onderzoeken’. Het weinig overtuigende antwoord was: “Ik heb op dit ogenblik geen indicaties dat de huidige organisatie van het schooljaar (inclusief vakantieregeling) niet meer gedragen wordt door het onderwijsveld.”

In 2013 lanceerde CD&V een voorstel voor het inkorten van de zomervakantie van 9 naar 6 weken (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Nederland). Dat voorstel werd allerminst vriendelijk ontvangen: Om wiens belang gaat het eigenlijk in dit debat? Dat van kroegbazen? Leerkrachten? Al met al lijkt de kans dat de zomervakantie op termijn ingekort gaat worden voorlopig niet erg groot.

Zijn er andere mogelijkheden? Onderzoekers aan de Harvard University zijn op zoek naar een oplossing. Zij pogen kinderen te stimuleren om zelf boeken te gaan lezen tijdens de zomervakantie: ‘voluntary summer book reading intervention’. Twee conclusies uit hun onderzoek:

1. Vooral bij jongere kinderen en zwakke lezers wordt betwijfeld of hun leesvaardigheden genoeg ontwikkeld zijn om voldoende te kunnen opsteken van zelfstandig lezen. Begeleiding door een leerkracht lijkt toch een cruciale succesfactor.

2. Zelfstandig lezen werkt alleen wanneer de boeken die kinderen lezen niet te moeilijk voor ze zijn. Kim en collega’s (2010) lieten Latino-kinderen uit gezinnen met lage inkomens hun boeken zelf uitzoeken. Zo’n 67% van de kinderen koos een te moeilijk boek, waardoor effecten uitbleven. Verder bleek dat vooral zwakke lezers geneigd zijn een te moeilijk boek voor zichzelf uit te kiezen. (Dit zou zelfs een averechts effect kunnen hebben door verlies van leesplezier.)

Kortom, het lijkt nog niet zo gemakkelijk om de ‘zomerdip’ tegen te gaan door middel van leesactiviteiten zonder inzet van leerkrachten. De conclusie die ons rest: de zomervakantie moet worden ingekort!

 

Klik hier voor een overzicht van zomervakanties in verschillende landen.

 

Geef uw mening: 

 

 

Literatuur:

Cooper, H., Nye, B., Charlton, K., Lindsay, J., & Greathouse, S. (1996). The effects of summer vacation on achievement test scores: A narrative and meta-analytic review. Review of Educational Research66(3), 227-268.

Kim, J.,S. & Guryan, J. (2010). The efficacy of a voluntary summer book reading intervention for low-income Latino children from language minority families. Journal of Educational Psychology, 102(1), 20-31.

Luyten, J. W., Schildkamp, K., & Verachtert, P. (2009). Vooruitgang in technisch lezen gedurende het schooljaar en de zomervakantie [Progress in technical reading during the school year and during summer vacation]. Pedagogische studiën. 86(3), 196-213.

 

Afbeelding:

Image courtesy of Sura Nualpradid / FreeDigitalPhotos.net

Advertenties

Een Reactie op “Waarom de zomervakantie ingekort moet worden

  1. Wat mij stoort in het hele onderwijsdebat en in zowat alle bijdragen over onderwijs is dat er altijd enkel gekeken wordt vanuit het perspectief van de zwakkeren.
    Uw stelling en conclusies zijn ongetwijfeld correct als het gaat om zwakke kinderen. Maar wat bijvoorbeeld met sterke kinderen die op school hun focus, concentratie en motivatie ontnomen worden en waarvoor elke vakantie nodig is om ze weer een beetje op niveau te krijgen ?
    Ik heb dus geen probleem met inkorten van vakantie op voorwaarde dat men in het onderwijs dan eindelijk ook eens aandacht gaat besteden aan begaafde kinderen. Het tempo en niveau van het basisonderwijs zijn ondertussen trouwens zo laag geworden dat stilaan ook kinderen met een gemiddelde intelligentie in gevaar aan het komen zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s