Te slim voor de klas

Intellectueel getalenteerde leerlingen leren sneller. Ze kunnen makkelijk problemen vinden en oplossen. Abstract redeneren en verbanden leggen kost hen weinig moeite. Indien ze op hetzelfde tempo dezelfde leerstof moeten verwerken als hun leeftijdsgenoten kunnen ze gefrustreerd en gedemotiveerd geraken. Ze lopen een verhoogd risico op onderpresteren en psychologische en/of gedragsproblemen. De oplossing hiervoor is het curriculum en de instructie aan te passen in tempo (bv. minder tijd per leereenheid, minder herhaling, minder oefeningen), complexiteit (bv. abstracter, minder structuur, meerdere perspectieven gelijktijdig beschouwen), diepte (bv. een eigen onderzoek opzetten over een thema), breedte (bv. leerstof verrijken met nieuwe thema’s, interessewerking) en niveau (bv. stof aanreiken van hogere leerjaren). Afhankelijk van waar de klemtoon ligt, resulteren deze aanpassingen in versnelling (bv. een jaar overslaan, versnelde zomercursussen volgen), verrijking (bv. chinees leren, musea bezoeken), groeperen op basis van cognitieve capaciteiten (bv. klas voor intellectueel getalenteerde leerlingen) of individualisatie (bv. middenjury, mentoring).

Kinderen met een hoge intelligentie hebben ook unieke sociaal-emotionele (SE) uitdagingen. Eén van de oorzaken is het verschil tussen hun grote voorsprong in cognitieve ontwikkeling, een lichamelijke ontwikkeling op leeftijdsniveau en uiteenlopende niveaus van SE ontwikkeling. Voorbeelden zijn 1) frustratie omdat het kind motorisch niet het niveau kan bereiken wat het zich cognitief wel kan voorstellen, 2) emotionele stress omdat het kind informatie kan begrijpen dat het emotioneel nog niet aankan, 3) risico voor sociale isolatie omwille van een voorkeur voor complexe, abstracte spelen en meer mature verwachtingen van vriendschap, etc. Een goed begrip van deze asynchrone ontwikkeling kan ouders helpen hun kinderen te ondersteunen in een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling.

Zoekt u meer informatie en/of begeleiding?

https://ppw.kuleuven.be/home/PraxisP

Vanaf 1 oktober kan u zich aanmelden bij de Expertisecel Begaafdheid van PraxisP. Wij brengen de cognitieve capaciteiten en leervoorsprong van uw kind in kaart en adviseren ouders, leerkrachten, CLB-medewerrkers, zorgbegeleiders, etc.

www.ru.nl/its/cbo

Het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen heeft meer dan 25 jaar ervaring in het begeleiden van intellectueel getalenteerde kinderen en jongeren.

www.modesto.be

De missie van Modesto is het promoten en helpen organiseren van op-onderzoek-gebaseerde interventies om intellectueel getalenteerde kinderen en jongeren te helpen gelukkige en productieve levens te leiden.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s