Storytelling in de klas

storytelling

Studenten uit lerarenopleidingen in enkele Europese landen organiseren een vertelfestival in een lagere school. In het Engels vertellen ze verhalen uit hun eigen cultuur aan 10- en 11-jarigen. De kinderen zijn zeer betrokken, ze zijn geboeid door de verhalen en doen hun leerkrachten versteld staan over hun kennis van het Engels. Naderhand stellen ze vragen over de taal, het land en de cultuur van de internationale studenten.

‘People think that stories are shaped by people. In fact, it’s the other way around …’  –  Terry Pratchett

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het vertellen van verhalen of storytelling een belangrijke pedagogische en didactische waarde heeft. Verhalen bevorderen bijvoorbeeld de ontwikkeling van vaardigheden zoals verbeelding en creativiteit, intercultureel begrip, mondelinge en communicatieve vaardigheden in de moedertaal en in vreemde talen … (o.a. Butcher, 2006; Barrett, Byram, Lázár, Mompoint-Gaillard, & Philippou, 2011). Bovendien blijkt dat leerkrachten die storytelling gebruiken, hun leerlingen meer motiveren (Alterio, 2002).

Uit een bevraging van Europese leerkrachten lager en secundair onderwijs, en docenten uit verschillende lerarenopleidingen binnen Europa, blijkt dat storytelling vaak gebruikt wordt in combinatie met drama, liedjes en attributen in de klas. Zo’n twee derde van hen geeft aan kennis te hebben van storytelling als didactische methode. Bijna alle respondenten zouden storytelling als didactisch middel willen gebruiken, maar ze geven aan hiervoor meer goede voorbeelden, training en methodologische materialen nodig te hebben. Alle bevraagde lerarenopleiders zijn er verder van overtuigd dat toekomstige leerkrachten een soort van ‘storytelling training’ moeten krijgen om dit effectief te kunnen inzetten in hun toekomstige klaspraktijk.

storytelling2

TALES is een Project gefinancierd door de Europese Commissie, dat als doel heeft de impact van storytelling in het onderwijs te onderzoeken, en methodologische materialen te ontwikkelen voor leerkrachten en onderwijsdeskundigen om verhalen op een effectieve manier in de klaspraktijk te integreren. Dit project startte in 2013, en richt zich zowel op lagere als op middelbare scholen binnen Europa. Na een grondige analyse van de huidige plaats van storytelling en verteltechnieken binnen Europese scholen, en het bestuderen van enkele goede praktijkvoorbeelden, wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van trainingsmateriaal. Hierbij komen zowel mondelinge als digitale, interactieve verteltechnieken aan bod. De verschillende Europese partners voeren dit academiejaar een pilootproject uit in een school in hun land, waarbij storytelling als onderwijsmethode wordt uitgetest.

Het uiteindelijke doel is om kwaliteitsvolle methodologische materialen voor storytelling te verspreiden onder onderzoekers en beleidsmakers in de onderwijssector, onder leerkrachten en professionele vertellers, en in de lerarenopleiding.

storytelling3

Meer weten?

www.storiesforlearning.eu

Alterio, M. G. (2002). Using Storytelling to Enhance Student Learning. Higher Education Academy.

Barrett, M., Byram, M., Lázár, I., Mompoint-Gaillard, P., & Philippou, S. (2013). Developing intercultural competence through education. Council of Europe DG, 2.

Butcher, S. E. (2006). Narrative as a teaching strategy. Journal of Correctional Education, 195-208.

Lipman, D. (1999). Improving Your Storytelling: Beyond Basics for All Who Tell Stories in Work or Play. Little Rock, Arkansas, August House Publishers.

Advertenties

Een Reactie op “Storytelling in de klas

  1. Pingback: Longread: Wiskunde en chemie lossen mysteries op. Over storytelling in de klas. | How To Story·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s