Eenzaamheid Meta-Analyse #2

Ik zit mij voor het vensterglas
onnoemlijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.

(Friedrich Torberg, vrij vertaald door Michel van der Plas)

Iedereen kan vereenzamen: van de 7 tot 12-jarige kinderen voelt 20% zich soms of vaak eenzaam. Eenzaamheid is een onaangenaam gevoel dat ontstaat als je iets mist in je sociale relaties (zie ook hier).

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar eenzaamheid, maar wat weten we nu al precies? Zijn jongens of meisjes meer eenzaam? Zijn jongeren met een chronische ziekte eenzamer dan andere jongeren? En jongeren die gepest worden?

Een meta-analyse kan helpen dit soort vragen te beantwoorden. Maar wat is een meta-analyse nu eigenlijk? Het vooral een manier om onderzoeken die al gedaan zijn bij elkaar te brengen in één overzicht (zie voor meer informatie hier).

meta2

Hoe doe je dat, een ‘meta-analyse’?

Allereerst, bedenk je op welke vraag je een antwoord wilt gaan zoeken. Ik stelde mij de vraag of meisjes of jongens meer eenzaam zijn. Daarna ga je op zoek naar onderzoeken die kunnen helpen om een antwoord op je vraag te vinden. Het is hierbij vooral belangrijk om systematisch te werk te gaan, zodat je alle onderzoeken vindt die over het gekozen onderwerp gaan. In mijn geval ging ik dus op zoek naar onderzoeken die zowel bij jongens als bij meisjes eenzaamheid hebben bevraagd.

Om systematisch te werken, gebruik je zoektermen (bijvoorbeeld ‘eenzaamheid’) die je invoert in een zoekmachine (een beetje zoals ‘google’, maar dan komen er als resultaat alleen maar onderzoeken uit). Vaak komen er ook onderzoeken uitrollen die eigenlijk geen antwoord kunnen geven op je vraag. Om mijn vraag te beantwoorden, heb ik bijna 4,000 onderzoeken gevonden. Toen ik deze onderzoeken wat beter bekeek, bleken er maar bijna 2,000 echt eenzaamheid te meten.

Een volgende stap is om de onderzoeken te ‘coderen’. Ik noteer voor elk onderzoek hoe de onderzoekers eenzaamheid hebben bevraagd en hoe eenzaam de jongens en meisjes in dat onderzoek waren. Daarnaast houd ik ook andere gegevens bij, zoals in welk land het onderzoek gedaan is en bij welke leeftijdsgroep (bijvoorbeeld kinderen, jongeren, volwassenen of ouderen). Dat is veel werk, maar gelukkig hoef ik dat niet alleen te doen!

En wat doe je dan met al die gegevens?

Wordt vervolgd!

 

Ballade der großen Müdigkeit

[…]

ich möchte alles, was ich fühl, nicht fühlen
und ganz allein sein … Nein, nicht ganz allein:
ich möchte gern zwei kleine Hunde sein
und miteinander spielen.

Friedrich Torberg (1938)

Een Reactie op “Eenzaamheid Meta-Analyse #2

  1. Pingback: Eenzaamheid bij kinderen en jongeren: Moeten we ons zorgen maken? | Opgroeien·

Geef een reactie

