Gedrag leerkrachten speelt rol in sociaal gedrag leerlingen

Vandaag is in Metro een artikel verschenen over mijn onderzoek, waarin ik het effect van leerkrachten op de ontwikkeling van relationele agressie bij kinderen heb onderzocht.

Metro26102015

“Leerlingen die les krijgen van een leerkracht die veel complimenten geeft, zullen minder snel roddelen en elkaar buitensluiten. Dat blijkt uit de masterproef van schoolpsychologe Tessa Weyns (KU Leuven).

De speelplaats van de lagere school is de plek bij uitstek waar vriendschappen ontstaan. Maar helaas vormt het ook het toneel van zogenoemde ‘relationele agressie’ tussen kinderen. Denk aan roddelen, medeleerlingen uitsluiten en negeren. “Dit gedrag komt maar al te vaak voor in lagere scholen en neemt toe met de leeftijd”, zo stelt Weyns. “Studies wijzen bovendien op langdurig negatieve effecten voor slachtoffers zoals eenzaamheid en depressie.” In haar scriptie focuste Weyns op het belang van de leerkracht in dit gedrag. “Leerkrachten hebben een belangrijke voorbeeldfunctie, maar verrassend genoeg werd hun rol in de ontwikkeling van roddelen en buitensluiten bij kinderen tot heden amper onderzocht.”

Lees verder op: http://bit.ly/1NvfOD0

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s