Ode aan de pen: Moeten we laptops bannen uit onze auditoria?

stud

Laptops meebrengen in de collegezaal is een kenmerk van de zogenaamde millenniumstudent. En dit is een ergernis voor veel docenten. De ijverige millenniumstudent gaat schuil achter zijn laptop daar hij voortdurend voorovergebogen zit te tikken op het klavier. De docent kan amper zien wie er achter het scherm schuilgaat en voelt een grote afstandelijkheid. Maar het ongemak van de prof is niet het grootste probleem. Want wat doen die ijverige studenten achter hun laptop? En draagt dat bij aan hun studieresultaten?

Onderzoek: Laptop of pen?

Het onderzoek van Mueller en Oppenheimer (2014) werpt licht op deze kwestie. Zij analyseerden de aantekeningen die studenten maakten tijdens het luisteren naar een TED talk en maakten daarbij een vergelijking tussen zogenaamde “laptop studenten” en “pen & paper studenten”.

Laptop studenten wisten gemiddeld 309,6 woorden te typen waarbij ze zoveel mogelijk letterlijk de woorden van de presentator overnamen. Pen & paper studenten schreven  gemiddeld ‘slechts’  173,4 woorden. Uit de analyse van de teksten bleek dat pen & paper studenten beduidend minder woorden letterlijk overnamen. Zij gaven de lezing veel kernachtiger en in eigen woorden weer. Het beknopt weergeven in eigen woorden wijst er op dat ze de leerstof actief verwerkten.

Na het beluisteren van de TED talk kregen studenten een toets voorgelegd. Wat bleek: de pen & paper studenten versloegen de laptop studenten met glans waar het ging om inzicht- of toepassingsvragen.

De pen & paper studenten gaven de lezing veel kernachtiger en in eigen woorden weer.

Mueller en Oppenheimer (2014) voerden in totaal drie studies uit en kwamen steeds tot dezelfde conclusie:  The Pen Is Mightier Than The  Keyboard.



Ik maakte kennis met het onderzoek van Mueller en Oppenheimer door de blog van Paul Kirschner ‘Typen of schrijven’, hier te lezen. Kirschner geeft verschillende verklaringen voor de gevonden resultaten en bespreekt ook resultaten van hersenonderzoek bij jonge kinderen.

 

Referentie:

  • Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking. Psychological Science.

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s