De juf is fier op ons! Emotionele en gedragsproblemen aanpakken in de klas.

Al eerder werd op deze blog geschreven over een grootschalig onderzoek van onze onderzoekseenheid naar de invloed van leerkrachten op de ontwikkeling van kinderen (zie o.a. de blogs van Sanne van Craeyevelt en Tessa Weyns). De nieuwste resultaten van dit onderzoek tonen opnieuw dat leerkrachten een verschil kunnen maken. Naast de al bekende effecten op de gedragsontwikkeling van kinderen, onderzochten we nu ook de effecten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

schoolOok effecten op sociaal-emotionele ontwikkeling
Al eerder werd gevonden dat leerkrachten die werkten met Taakspel na 1 jaar meer complimenten gaan geven voor gewenst gedrag en minder opmerkingen maken over storend en ongewenst gedrag. Deze veranderingen hangen samen met minder gedragsproblemen in de klas (Leflot et al., 2003). Een nieuwe analyse van de resultaten laat daarnaast zien dat deze positieve veranderingen ook samenhangen met de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Kinderen vertoonden minder sociaal-teruggetrokken gedrag in klassen waar leerkrachten meer complimenten gaven voor gewenst gedrag. Daarnaast verbeterde het zelfbeeld van kinderen in klassen waar leerkrachten minder opmerkingen maakten over ongewenst of storend gedrag. Een verklaring is dat er een meer positieve sfeer ontstond in de klas waardoor kinderen zich emotioneel veiliger voelden, wat vervolgens een positief effect had op hun zelfbeeld en op hun interacties met andere kinderen.


De formule

Meer complimentjes voor gewenst gedrag (bekrachtiging) en ongewenst en storend gedrag negeren (uitdoving)… de formule klinkt even bekend als simpel. Toch toont onderzoek dat het niet zo eenvoudig is om ongewenst of storend gedrag te negeren (voor reviews zie: Beaman & Wheldall, 2000; Jenkins, Floress, & Reinke, 2015). Een eerste primaire reactie op storend gedrag is toch vaak een verbale correctie. Een opmerking is immers snel gemaakt en op de korte termijn doorgaans ook effectief. Daarnaast springt storend gedrag altijd eerder in het oog dan gewenst gedrag. Niet verwonderlijk dus dat leerkrachten gemiddeld genomen meer verbaal corrigeren dan prijzen. Op de lange-termijn echter werkt dit averechts: gedragsproblemen zullen eerder toenemen dan afnemen.

Voor de interventie maakten leerkrachten gemiddeld 8,6 keer een opmerking over storend gedrag en gaven zij 1,1 keer een complimentje voor gewenst gedrag. Na de interventie maakten ze nog maar 3,4 keer een opmerking en gaven ze 3,0 keer een complimentje.

Image courtesy of stockimages at FreeDigitalPhotos.net

Image courtesy of stockimages at FreeDigitalPhotos.net

Taakspel kent een eenvoudig te implementeren beloningsysteem dat het mogelijk maakt om ongewenst gedrag op een relatief onopvallende, niet-verbale manier te corrigeren. Daarnaast worden er duidelijke afspraken gemaakt over gedragsregels met de kinderen en worden leerkrachten aangemoedigd om gewenst gedrag te prijzen. En dat werkt. Voor de interventie maakten de leerkrachten in ons onderzoek gemiddeld 8,6 keer een opmerking over storend gedrag en gaven zij 1,1 keer een complimentje voor gewenst gedrag per 10 minuten. Na de interventie gaven leerkrachten gemiddeld 3,4 keer een opmerking voor storend gedrag en 3,0 keer een complimentje voor gewenst gedrag per 10 minuten.

TOPspelTAAKspel wordt TOPspel
Taakspel is de Nederlandse versie van de Amerikaanse ‘Good Behavior Game’. Maar inmiddels is er ook een Vlaamse versie van de Good Behavior Game: TOPspel. Meer informatie over TOPspel of ervaringen van leerkrachten met TOPspel kunt u hier vinden.

 


 

Referentie:

Spilt, J. L., Leflot, G., Onghena, P., & Colpin, H. (2016). Use of Praise and Reprimands as Critical Ingredients of Teacher Behavior Management: Effects on Children’s Development in the Context of a Teacher-Mediated Classroom Intervention. Prevention Science, 1-11.

Advertenties

Een Reactie op “De juf is fier op ons! Emotionele en gedragsproblemen aanpakken in de klas.

  1. Pingback: Replicaties en meta-studies in het domein van de (school-) psychologie: Voorbeelden van ‘good science’ | Opgroeien·

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s