Kosten van selectieve aandacht: Kinderen herkennen kleine veranderingen vaker dan volwassenen

Tijdens de kindertijd en adolescentie verbeteren cognitieve vaardigheden zich. In vergelijking met kinderen zijn volwassenen beter in inductief redeneren (komen tot een algemene regel op grond van een aantal specifieke waarnemingen), abstract redeneren (voorstelling maken van dingen die men niet in de realiteit kan zien) en het omgaan met metacognities (“denken over denken”).

Een cognitieve vaardigheid die belangrijke ontwikkelingen doormaakt tijdens de kindertijd is aandacht. Aandacht is het gericht waarnemen van de omgeving. De focus van aandacht kan breed zijn, waarbij veel dingen worden waargenomen zonder veel detail, of juist heel selectief, waarbij een ding met veel detail wordt waargenomen. Het voordeel van selectieve aandacht is dat  de informatie onder aandacht sneller en efficiënter wordt verwerkt. Het nadeel is dat informatie waar geen aandacht voor is niet wordt verwerkt.

De verschillen tussen kinderen (van 4 tot 5 jaar) en volwassenen in hun gebruik van aandacht werd recent duidelijk gemaakt in een studie. De kinderen en volwassenen kregen de opdracht om op een specifiek kenmerk in een plaatje te letten. Vervolgens verdween het plaatje kort uit beeld om weer te verschijnen. De kinderen en volwassenen moesten dan aangeven of er iets (en zo ja, wat) in het plaatje was veranderd.

Als er iets veranderde in het kenmerk waar gevraagd was op te letten waren volwassenen en kinderen bijna even goed in het herkennen van die veranderingen. Als er echter iets veranderde in andere kenmerken, waar dus niet gevraagd was om op te letten, deden kinderen het veel beter dan volwassenen. Kinderen herkende de veranderingen dan vaker dan volwassenen.

Dus zelfs als gevraagd wordt om aandacht selectief te gebruiken, dan nog hebben kinderen een bredere aandachtsfocus dan volwassenen. Deze brede aandachtsfocus van jonge kinderen past goed bij de leeftijdsfase. De brede aandachtsfocus kunnen kinderen meer leren in een nieuwe en voor hen onbekende omgeving.

Deze bevinding is waarschijnlijk belangrijk voor de manier waarop we klassen, leerboeken en educatief materiaal ontwerpen. Als we kinderen dingen willen leren is een saai klaslokaal en simpele zwart-witte tekstboeken wellicht het meest efficiënt. Immers, zo min mogelijk afleiding is belangrijk blijkt uit dit onderzoek.

 

Referenties:

Plebanek, D. J., & Sloutsky, V. M. (2017). Costs of Selective Attention: When Children Notice What Adults Miss. Psychological Science.  DOI: 10.1177/0956797617693005 http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797617693005

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s