Het morele besef van baby’s

Hebben baby’s een idee van wat goed is en slecht is? Invloedrijke psychologen zoals Sigmund Freud, Jean Piaget en Lawrence Kohlberg beargumenteren vaak dat mensen worden geboren zonder enige moraliteit. Er is echter steeds meer bewijs dat zelfs hele jonge baby’s voorkeuren en oordelen vormen op basis van het gedrag van anderen.

Onderzoekers Karen Wynn en Paul Bloom lieten jonge baby’s (6 tot 12 maanden) geanimeerde filmpjes of een display met echte objecten (die werden gemanipuleerd als handpoppen) zien waarin geometrische karakters werden geholpen of gehinderd. Een rode bal (met ogen) wou een heuvel op klimmen, maar dat lukte niet. In een situatie kwam een gele driehoek te hulp door de bal voorzichtig de heuvel op te klimmen. In een ander situatie duwde een blauw vierkant het rode balletje tijdens een van de pogingen juist de heuvel af (zie het plaatje).

nature06288-f1.2

In een eerste experiment kregen de baby’s na het zien van de hulp of hinder situaties een nieuwe situatie zien waarin de rode bal kan kiezen om de gele driehoek (de helper) of blauw vierkant (de hinderaar) te benaderen. Baby’s van 10 maanden en ouder keken langer naar de situatie waarin de bal het vierkant (de hinderaar) benaderde in plaats van de driehoek (de helper). Deze langere kijktijd zou een indicatie zijn dat de baby ‘verbaasd is’ over de situatie. Het is immers niet logisch dat de bal voorkeur zou hebben voor de hinderaar.

In een tweede experiment werden na het zien van een van de hulp of hinder situatie de helper (gele driehoek) en hinderaar (blauw vierkant) aan het kind gepresenteerd. Baby’s van 6 maanden en ouder vertonen een voorkeur voor de helper (de gele driehoek) aangezien ze die vaker pakken dan de hinderaar. Het effect is zelfs overweldigend te noemen: vrijwel alle baby’s kozen voor de ‘goodguy’.

Om er achter te komen of baby’s een afkeer hebben voor de ‘intenties’ van de hinderaar of worden aangetrokken door de ‘intenties’ van de helper werd een derde experiment uitgevoerd. In dit experiment kregen de baby’s na het zien van de hulp of hinder situatie de helper of hinderaar aangeboden samen met een neutraal object aangeboden. En wat bleek? Baby’s kozen vaker de helper dan het neutrale object en vaker het neutrale object dan de hinderaar.

Het lijkt er dus zeker op dat baby’s worden geboren met een algemeen begrip over goed en slecht gedrag. Natuurlijk is het morele besef van baby’s niet hetzelfde als bij volwassenen, aangezien dat een reflectie van de cultuur waarin iemand woont (de mate waarin iets als goed of slecht wordt gezien enorm kan verschillen van cultuur tot cultuur). De basale emotionele reactie lijkt echter vanaf de geboorte al aanwezig te zijn.

 

 

Professor Paul Bloom ontving op 1 december 2017 de Klaus J. Jacobs Award ($1 miljoen) voor zijn onderzoek naar de oorsprong en ontwikkeling van morele gedachten en gedrag bij kinderen.

Referentie:

Hamlin, J. K., Wynn, K. & Bloom, P. (2007) Social evaluation by preverbal infants. Nature, 450, 557-559. DOI: 10.1038/nature06288

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s