Leerkrachten als vertrouwenspersonen voor jongeren met problemen: belangrijk maar niet vanzelfsprekend

Onlangs verschenen de eerste resultaten van masterproefstudenten die onderzoek deden naar de identiteitsontwikkeling en het welbevinden van jongeren. Ze analyseerden het welbevinden van jongeren in het 3e tot 5e middelbaar. Dit waren de belangrijkste conclusies:

  • Ja, we vinden aanwijzingen dat warme relaties met leerkrachten belangrijk zijn en conflictueuze relaties schadelijk zijn, ook op deze leeftijd.
  • Maar… slechts weinig leerlingen geven aan een vertrouwensrelatie te hebben met een leerkracht op school. En dit terwijl volgens recent onderzoek van iVox in opdracht van Rode Neuzen Dag: “leerkrachten hoog aangeschreven staan bij jongeren als vertrouwenspersoon.” 

Hoewel ons onderzoek niet representatief is maar beperkt tot 182 leerlingen van vier verschillende scholen (verspreid in Vlaanderen), geven de resultaten stof tot nadenken over de rol van leerkrachten en klastitularissen. Een publiekssamenvatting van het onderzoek met de eerste voorlopige resultaten en een aantal reflecties is hier te vinden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s