Welbevinden versus prestaties (vervolg)

Het is september. Opnieuw raakt het onderwijsdebat oververhit. En opnieuw stuiten we op de valse tegenstelling tussen welbevinden en prestaties of tussen zorgen en onderwijzen. Vorig jaar schreef Hilde Colpin al een treffende reactie op die valse tegenstelling. Dit jaar een analyse van Kris van den Branden op Duurzaam Onderwijs waar hij met humor, maar ook met een flinke dosis frustratie, beschrijft hoe de “Softe Socioconstructen” en de “Strenge Strevers” elkaar bevechten en beschimpen in het “Nationaal Kampioenschap Media-Aandacht”.

Ik citeer een zin die mij trof in zijn blog: “Dat het in de echte praktijk onmogelijk is om het over leren te hebben zonder met een zorgzame blik naar de lerende te kijken”.

Het doet mij denken aan de berichtgeving in de kranten pakweg een half jaar geleden. Er waren berichten over de daling van de kwaliteit van het Vlaams onderwijs en leerkrachten gingen staken. In De Standaard (20/03/2019) kwamen een aantal leerkrachten zelf aan het woord: “Soms heb ik het gevoel dat ik meer tijd kwijt ben aan bijkomende taken en administratie dan aan lesgeven”.

De wil om meer les te geven neigt naar de visie van de “Strenge Strevers”, maar als je de verhalen goed leest, klopt dat niet. In datzelfde artikel in De Standaard geven de leerkrachten aan dat ze niet anders kunnen: “Wat doe je als een meisje uit je klas je mailt dat ze seksueel wordt lastig gevallen? Dat kun je niet laten liggen tot de volgende dag” en “want alleen als kinderen zich goed voelen kunnen ze leren”. Deze opvatting over zorg en leren wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Welbevinden, motivatie en leerprestaties gaan samen.

We weten ook uit onderzoek dat de samenleving complexer wordt en dat de problemen van leerlingen ook complexer zijn geworden. Vandaag de dag wordt dus meer van leerkrachten gevraagd. Terecht dus ook dat zorgzame leerkrachten om steun vragen. Want zorgen zit in het DNA van leerkrachten. Anders gaat het niet.

 

REFERENTIES

Nederlandstalig

Koomen HM Y., Roorda DL., Spilt J. (2017). Zonder relatie geen prestatie: Het belang van een persoonlijke relatie met de leerkracht gedurende de schoolloopbaan. In: Van Steensel R., Segers E. (Eds.), Succesvol lezen in het onderwijs(3-13). (Stichting Lezen Reeks, 28). Stichting Lezen. ISBN: 9789463011495.

Roorda D., Koomen HM Y., Spilt JL., Oort FJ. (2014). De invloed van affectieve leraar-leerlingrelaties op het schools leren van leerlingen: Verschillen tussen basis- en voortgezet onderwijs. Pedagogische Studiën, 91 (2), 97-112.

Engelstalig

Gasser, L., Grütter, J., Buholzer, A., & Wettstein, A. (2018). Emotionally supportive classroom interactions and students’ perceptions of their teachers as caring and just. Learning and Instruction54, 82-92.

Graham, A., Powell, M. A., & Truscott, J. (2016). Facilitating student well-being: relationships do matter. Educational Research58(4), 366-383.

Roorda, D.L., Jak, S., Zee, M., Jak, Oort, F.J., & Koomen, H.M.Y (2017). Affective teacher-student relationships and students’ engagement and achievement: A meta-analytic update and test of the mediation role of engagement. School Psychology Review, 46, 239-261.

Spilt JL., Hughes JN., Wu J-Y., Kwok O-M. (2012). Dynamics of Teacher-Student Relationships: Stability and Change Across Elementary School and the Influence on Children’s Academic Success. Child Development, 83 (4), 1180-1195.

Vandenbroucke L., Spilt J., Verschueren K., Baeyens D. (2017). Keeping the spirits up: The effect of teachers’ and parents’ emotional support on children’s working memory performance. Frontiers in Psychology, 8, Art.No. 512, doi: 10.3389/fpsyg.2017.00512.

 Wentzel, K. R. (1997). Student motivation in middle school: The role of perceived pedagogical caring. Journal of educational psychology89(3), 411.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s