‘Reflourishing after Corona’: Tijd om het kroontje rond onze lievelingsbloemen zetten

Wat is Flourishing?

pexels-photo-1767428.jpeg
Foto door Trung Nguyen op Pexels.com

Flourishing (bloeiend, florerend) is de wetenschappelijk term die gebruikt wordt om een toestand aan te duiden waarin mensen zich mentaal erg gezond voelen, dus niet gewoon ok, maar supergoed in hun vel. En dat floreren is helemaal iets anders dan de afwezigheid van ziekte.

 

 

Het kan begrepen worden als het neusje van de zalm inzake mentaal of geestelijk welbevinden. Mentaal welbevinden wordt in de wetenschap beschouwd als ‘een syndroom opgebouwd uit symptomen zoals positieve gevoelens en positief functioneren’. Bekende flourishing onderzoekers drukken het als volgt uit: “Floreren betekent leven in een optimale zone van menselijk functioneren, eentje die goedheid, generositeit, groei en veerkracht samenbrengt.”

Wat zijn de gevolgen van floreren?

Onderzoek wijst uit dat er heel wat voordelen gepaard gaan met florerende levensstijl. Mensen die floreren, hebben gemiddeld een betere lichamelijke gezondheid gemeten in minder ziektedagen, minder hartziektes en minder chronische ziektes op hogere leeftijd. Ze hebben ook minder kans op een depressie, ervaren hun leven als positiever en heel gelukkige mensen hebben gemiddeld ook sterkere romantische en sociale relaties, hebben minder stress en zijn aangenamer in de omgang.

pexels-photo-4218711.jpeg
Foto door Karolina Grabowska op Pexels.com

Waaruit bestaat floreren?

Omdat wetenschappers graag lijstjes maken om zaken beter te kunnen onderzoeken, hebben ze floreren op psychisch en sociaal vlak opgesplitst in verschillende dimensies. Er zijn wat verschillen in keuze en precieze benaming, maar de zes belangrijkste onderdelen zijn:

– zelfaanvaarding,
– positieve relaties met anderen,
– autonomie,
– overzicht en behendigheid over je omgeving,
– doel in het leven en
– persoonlijke groei

 

 

In mijn privé en professionele leven hoor ik van verschillende mensen dat de coronacrisis gevolgen met zich meebracht/meebrengt op deze verschillende dimensies. Wanneer jullie hier als lezers zin in hebben, kunnen jullie je rustig afvragen welke dimensie je zorg en aandacht vraagt in deze heropstartperiode. De coronacrisis is confronterend geweest op verschillende gebieden en voor iedereen anders, maar het geeft ons ook de mogelijkheid om opnieuw bewuster te kiezen voor onze eigen accenten. Welke belangrijke domeinen in je leven verdienen een kroontje volgens jou?

Zelfaanvaarding:
Het leven is een mozaïek van mooie en moeilijke tijden. Naargelang onze situatie komen we andere aspecten van onszelf tegen. Het is niet makkelijk om ook onze werkpunten en donkerdere kantjes onder ogen te zien. Toch is dat net groei: het zelf meer heel worden en net die kanten ook met vriendelijkheid ontvangen en integreren. We hebben allemaal ons hele leven nog te groeien en te leren. Iedereen is ‘work in progress’.

De coronamaatregelen hebben ons allemaal geconfronteerd met bepaalde zorgen, angsten, frustraties en ongeduldige buien. Het is doodnormaal dat je niet blij was met alles wat je dacht of deed. Botsen tegen jezelf is een uitnodiging het leven nog bewuster te leven. Hoe kan jij jezelf laten voelen dat je jezelf helemaal accepteert?

Positieve relaties met anderen:
We leven niet in een vacuüm. We zijn altijd op één of andere manier verbonden met anderen. Wie zijn belangrijke mensen in je leven? Zijn er misschien ook relaties onder druk komen staan? Wat wil je hierrond ondernemen?

daisy-heart-flowers-flower-heart.jpg
Foto door Pixabay op Pexels.com

De coronamaatregelen hebben onze relaties in levende-lijve onder druk gezet. Videobellen en chatten heeft onze relaties kunnen ondersteunen. Nu is het de tijd om alles wat we relationeel in de cloud hebben beleefd, te downloaden in opnieuw echte lijfelijke ontmoetingen.
Geniet van de ruimte om die dierbare banden opnieuw te vieren.

 

 

Autonomie:
Waar verlang jij naar? Niet met je hoofd, maar diep vanuit je buik. Wat past er bij jou? Waar wil jij echt voor gaan? Durf jij hiervoor te kiezen los van de mening van anderen. Durf jij je eigen stem te laten horen, ook al voelen andere mensen zich hierdoor bedreigd of onbegrepen. Hoe kan je je eigen pad maken, in verbinding met anderen maar niet in functie van anderen. Wie of wat kan je verder inspireren in het durven kiezen en gaan voor je eigen kleuren?

Overzicht en behendigheid in zijn omgeving:
We worden beïnvloed door onze omgeving en wij hebben ook zelf invloed op onze omgeving. Alles verloopt in cirkels en in interactie. Je hebt inderdaad geen macht over hoe anderen met je omgaan. Je hebt wel de keuze om je eigen gedrag zo vorm te geven dat het je dichter brengt bij wat jij belangrijk vindt en nodig hebt. Wanneer je zelf anders reageert, zal dat ook invloed hebben op onze omgeving en op de interacties onderling. Met welke dynamieken zou je willen spelen? Hoe kan jij je omgeving zo beïnvloeden dat die beter past bij jouw eigenheid?

pexels-photo-843227.jpeg
Foto door Ylanite Koppens op Pexels.com

In coronatijden overkomt ons veel waar we geen eigen beslissingen over kunnen maken. In belang van de gezondheid en de goede orde, hebben we zaken moeten accepteren die niet altijd bij onze eigen kleuren passen. Dat aanpassen vraagt energie. Hoe kan je ‘het gehoorzamen’ toch ook  in je eigen stijl doen? Misschien heb je nu opnieuw meer ruimte om zelf zaken uit te stippelen, kies dicht bij jezelf. Misschien vallen vooral de maatregelen op die je beperken, probeer dan te kijken naar waar je wel invloed op hebt.

Doel in het leven:
Weten wat er voor jou toe doet, geeft je een belangrijke houvast in het leven. Wanneer je een duidelijke betekenis in je leven ervaart, heeft dat een erg positief effect op je welbevinden. Wat wil je graag bereiken in je leven? Waarvoor sta je op? Hoe wil je graag herinnerd worden door je vrienden, familie, partner en/of kinderen? Wat geeft er zin aan jouw leven?

pexels-photo-132419.jpeg
Foto door Anthony op Pexels.com

Misschien werd je leven wel door elkaar geschud de afgelopen tijd? Misschien wil je daarom wel graag een nieuwe hiërarchie maken in je prioriteiten? Misschien heb je door de extra tijd of juist door de extra druk ervaren wat er echt toe doet voor jou? Durf hierbij stil te staan en keuzes te maken die jou dichter bij jouw doelen en zin in het leven brengen.

 

Persoonlijke groei:
We kunnen alleen ons eigen leven leven. En door dat zo trouw mogelijk aan onszelf te leven, zullen we anderen ook aansporen en uitnodigen tot persoonlijke groei. Het is niet egoïstisch om te investeren in je eigen potentieel. Het is je verantwoordelijkheid opnemen door te kiezen voor ontwikkeling. Dat kan op alle domeinen plaatsvinden.

In moeilijke tijden lijkt het soms alsof we zelf in onze groei op pauze worden gezet. Niets is minder waar want net in moeilijk tijden worden we uitgedaagd om te groeien en die zaken te leren die ons helpen om meer ‘heel’ en met meer eigenheid erdoor te komen. Wil je graag beter worden in iets? Wil je een bepaald talent ontwikkelen? Wil je iets nieuws leren? Wil je beter leren luisteren en praten met je vrienden en kinderen? Wil je jezelf meer aanvaarden? Wil je duiken in de zin van het leven? Waar heb jij zin in? Waar wil jij in groeien?

pexels-photo-1263986.jpeg
Foto door Andre Furtado op Pexels.com

Geniet van jullie welverdiende vakantie!

Voor wie aan de slag ging met de ideeën uit onze blog over zelfmededogen nog dit goede nieuws: het is meermaals aangetoond dat mensen die vriendelijk met zichzelf omgaan ook meer floreren. Dus blijf je eigen maatje en omring je met mooie mensen, ideeën en activiteiten zodat je jezelf de tijd en de zorg geeft die passend zijn na deze intense coronaweken.

We wensen jullie een zomer vol dagen met kroontjes die je ogen blij doen glinsteren!

 

Test jezelf

Flourishing

 

Literatuur

Antheunis, B. (2020). The Moderating Effect of Age on the Relationship between Self-Compassion and Flourishing. Unpublished master’s thesis. Leuven: KULeuven.

Diehl, M., Hay, E. L., & Berg, K. M. (2011). The ratio between positive and negative affect and flourishing mental health across adulthood. Aging and Mental Health, 15(7), 882–893. https://doi.org/10.1080/13607863.2011.569488

Diener, E., Wirtz, D., Tov, W., Kim-Prieto, C., Dong-won, C., Shigehiro, O., & Biswas-Diener, R. (2009). New Well-being Measures : Short Scales to Assess Flourishing and Positive and Negative Feelings. Social Indicators Research, 97(2), 143–156. https://doi.org/10.1007/sll205-009-9493-y

Fredrickson, B. L., & Losada, M. F. (2005). Positive affect and the complex dynamics of human flourishing. American Psychologist, 60(7), 678–686. https://doi.org/10.1037/0003-066X.60.7.678

Huppert, F., & So, T. (2009). What percentage of people in Europe are flourishing and what characterises them? IX ISQOLS Conference, 1–7. http://www.isqols2009.istitutodeglinnocenti.it/Content_en/Huppert.pdf

Keyes, C. L. M. (2002). The Mental Health Continuum : From Languishing to Flourishing in Life. Journal of Health and Social Behavor, 43(2), 207–222. https://www.jstor.org/stable/3090197

Keyes, Corey L.M. (2007). Promoting and Protecting Mental Health as Flourishing: A Complementary Strategy for Improving National Mental Health. American Psychologist, 62(2), 95–108. https://doi.org/10.1037/0003-066X.62.2.95

Satici, S. A., Uysal, R., & Akin, A. (2013). Investigating The Relationship Between Flourishing And Self-Compassion: A Structural Equation Modeling Approach. Psychologica Belgica, 53(4), 85–99. https://doi.org/10.5334/pb-53-4-85

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: