Blogberichten

Pesten op school: wie, wat, waar, waarom en hoe

Pesten is en blijft een onderwerp dat veel aandacht krijgt. Er verschijnen geregeld krantenartikelen over, elk jaar is er de Week tegen Pesten (met de aanstekelijke liedjes) en scholen besteden er zelf ook meer en meer aandacht aan. Kortom, pesten op school is een hot topic. Deze blog zet de belangrijkste feiten uit het wetenschappelijk … Lees verder Pesten op school: wie, wat, waar, waarom en hoe

Hoogbegaafdheid herkennen in de klas (vergeet de meisjes niet…)

Deze week (7 tot 13 maart) vindt in Vlaanderen en Nederland de Week van de Hoogbegaafdheid plaats, met heel wat activiteiten voor hoogbegaafde kinderen, hun ouders en hun leerkrachten. Net zoals alle leerlingen hebben cognitief begaafde leerlingen - leerlingen die snel en abstract kunnen denken, een sterk geheugen hebben en creatief problemen kunnen oplossen -  … Lees verder Hoogbegaafdheid herkennen in de klas (vergeet de meisjes niet…)

Mijn lijf is van mij: seksuele weerbaarheid van kleuters

Mijn lijf is van mij: seksuele weerbaarheid van kleuters Vorige week werden we opgeschrikt door een bericht over mannen in een zwart busje die een kind snoep aangeboden hebben in onze buurt. De politie werd ingelicht en ouders verspreidden het bericht via sociale media. De kans dat je kind ooit misbruikt wordt door een onbekende … Lees verder Mijn lijf is van mij: seksuele weerbaarheid van kleuters

Het mysterie van de steun-paradox ontrafeld

Een spannend relaas over hoe je de mensen die je liefhebt optimaal kan steunen Een kenmerk dat ons als mensen misschien wel het best onderscheidt van andere zoogdieren zijn onze sociale vaardigheden. Als geen ander zijn wij in staat om ons te organiseren in enorme samenlevingen die gekenmerkt worden door een bijna oneindige complexiteit van … Lees verder Het mysterie van de steun-paradox ontrafeld

Conflictueuze leraar-leerlingrelaties en de rol van sociale informatieverwerking: “Diegene die een keiharde pik had op jou”

Bij toeval kwam ik op newsmonkey.be terecht. Daar vond ik het leerkracht-type “diegene die een keiharde pik had op jou”. Het is nummer 24 van de 25 types die wij, volgens newsmonkey, allemaal gehad hebben. Misschien is dat waar en hebben we allemaal een type 24 gehad. Maar het kunnen ook foutieve interpretaties van leraargedrag … Lees verder Conflictueuze leraar-leerlingrelaties en de rol van sociale informatieverwerking: “Diegene die een keiharde pik had op jou”

Opgroeien 2019 jaaroverzicht

Het jaar 2019 was gevuld met heel wat boeiende blogposts! Van hoogbegaafdheid, schoolse prestaties en pesten tot verstoord eetgedrag, depressieve gevoelens en chronische ziekten. Opgroeien Blog is enorm trots op de maandelijkse posts die zijn schrijvers neerzetten en vooral ook heel blij dat het lezerspubliek enkel groter wordt. We bereiken niet enkel leerkrachten en hulpverleners, … Lees verder Opgroeien 2019 jaaroverzicht

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Eenzaamheid

Eenzaamheid kan je niet makkelijk zien bij anderen. Dit is niet onbegrijpelijk: het is tenslotte een innerlijke en subjectieve ervaring. Toch is het belangrijk dat we er voldoende aandacht aan besteden, want eenzaamheid die langdurig aanhoudt kan negatieve gevolgen met zich meebrengen. Zo hebben jongeren die langdurig eenzaam zijn meer last van slaapproblemen en depressieve symptomen. … Lees verder Ik zie, ik zie wat jij niet ziet… Eenzaamheid

Hoe herken je een cognitief begaafd kind?

Elk kind leert en ontwikkelt anders. Leren en ontwikkeling zijn immers het resultaat van de interactie tussen een kind en zijn omgeving en deze interactie is voor elk kind uniek. Kenmerken van het kind zelf spelen een rol, maar ook kenmerken van zijn omgeving. Denk bijvoorbeeld aan de omgeving op school, waar de leraar in … Lees verder Hoe herken je een cognitief begaafd kind?

5 verschillen tussen geluk en betekenis

'Kinderen maken niet gelukkig' en enkele andere bevindingen uit onderzoek naar geluk en betekenis in het leven Een gelukkig leven uitbouwen is voor de meeste mensen een centraal levensdoel. Anderzijds streven veel mensen ook naar een betekenisvol leven. Geluk en betekenis in het leven zijn sterk aan elkaar verbonden. Ze versterken elkaar en zijn vaak … Lees verder 5 verschillen tussen geluk en betekenis