Blogberichten

Onderwijskwaliteit daalt: investeer in professionaliseringstrajecten op maat

Investeer in leerkrachten, investeer in begeleidingstrajecten.

Advertenties

Op zoek naar je eigen identiteit door het schoonheidsideaal na te streven.

Het uiterlijk speelt een zeer centrale rol in de identiteit van jongeren. Tijdens de puberteit verandert het lichaam van adolescenten in sterke mate. Tegelijkertijd vinden jongeren het heel belangrijk wat anderen vinden van hoe hun lichaam en uiterlijk eruitziet. Heel wat jongeren proberen er goed (of liever zelfs perfect) uit te zien. Hierbij hoort bijvoorbeeld … Lees verder Op zoek naar je eigen identiteit door het schoonheidsideaal na te streven.

Leerkracht-leerling relaties verbeteren: Een blik op je eigen blik

Leerkracht-leerling relaties blijken een belangrijke voorspeller te zijn van de ontwikkeling van kinderen, zowel voor hun schoolresultaten als voor hun sociaal functioneren en latere gedrag. Ook voor leerkrachten zijn leerkracht-leerling relaties enorm van belang. Het is één van de zaken dat het meeste voldoening geeft aan leerkrachten en heeft een enorme impact op hun motivatie … Lees verder Leerkracht-leerling relaties verbeteren: Een blik op je eigen blik

Cognitief begaafde kinderen: zicht op talent

De afgelopen week stond in Nederland en Vlaanderen in het teken van hoogbegaafdheid. Maar wat is dat eigenlijk, hoogbegaafdheid? En wat kenmerkt dan de kinderen en jongeren die we hoogbegaafd noemen? Is hoogbegaafd zijn eigenlijk gewoon een ander woord voor slim zijn? Of mogen we Nina Sterckx, onze 16-jarige landgenote die afgelopen weekend wereldkampioene gewichtheffen … Lees verder Cognitief begaafde kinderen: zicht op talent

Motivatie: moeten we trachten naar meer of beter?

‘Hij heeft te weinig motivatie voor zijn examens’ ‘Ze moet meer gemotiveerd geraken voor school’   Dit zijn typische uitspraken van ouders en leerkrachten. Hierbij lijkt ervan uit gegaan te worden dat er slechts één soort motivatie is en dat deze verhoogd dient te worden. Klopt dit echter wel? Uit onderzoek is gebleken dat er … Lees verder Motivatie: moeten we trachten naar meer of beter?

Elke pestsituatie is er één te veel!

Iedereen is wel eens in aanraking gekomen met pesten: als de persoon die pest of gepest wordt of juist als toeschouwer of misschien wel verdediger van de gepeste persoon. Dit laat zien dat pesten een wijdverspreid probleem is. Momenteel loopt de Vlaamse Week tegen Pesten (van 22 februari tot 1 maart), waarin het thema een … Lees verder Elke pestsituatie is er één te veel!

Te ziek voor school? Onderwijsmogelijkheden voor chronisch zieke kinderen

Kinderen en jongeren tussen 6 en 18 jaar zijn leerplichtig. De overgrote meerderheid vervult deze leerplicht op school. Vaak staan leerlingen hier zelf niet bewust bij stil en beschouwen ze het naar school gaan niet altijd als hun favoriete bezigheid, maar school maakt ongetwijfeld een prominent deel uit van hun leven. Scholen dragen voor een … Lees verder Te ziek voor school? Onderwijsmogelijkheden voor chronisch zieke kinderen

Veel leerlingen kampen met psychische problemen. Wie helpt hen?

Heel wat leerlingen hebben extra zorg nodig. Cijfers vanuit de Centra voor Leerlingenbegeleiding tonen aan dat ongeveer 26% van de leerlingen een verhoogde behoefte aan zorg heeft. Circa 9% zoekt hulp voor psychische klachten. Wie zijn de schoolinterne en schoolexterne zorgverleners bij wie deze leerlingen terecht kunnen? Wat is hun beroepsprofiel? En voor welke uitdagingen … Lees verder Veel leerlingen kampen met psychische problemen. Wie helpt hen?

OPGROEIEN 2018 JAAROVERZICHT

We sluiten 2018 stilaan af en ook op de Opgroeien blog kunnen wij dit jaar tevreden afronden! Er zijn weer heel wat interessante blogberichten geschreven, waarvan er verschillende ook in Eos Psyche & Brein werden gepubliceerd. Ook onze nieuwe collega’s van dit jaar hebben voor het eerst hun interesse kunnen delen met het Opgroeien-publiek, wat … Lees verder OPGROEIEN 2018 JAAROVERZICHT

Slim maar verveeld? Een onderzoek naar de motivatie van begaafde leerlingen

Dagen Vlaamse scholen de cognitief sterkste leerlingen wel genoeg uit? Vervelen begaafde leerlingen zich niet in de klas? En hoe stimulerend vinden ze hun schoolwerk? Om deze vragen te beantwoorden werd bij 3.400 leerlingen uit de eerste graad van het secundair onderwijs een intelligentietest afgenomen en werd hen een aantal vragen gesteld rond motivatie, verveling … Lees verder Slim maar verveeld? Een onderzoek naar de motivatie van begaafde leerlingen