Kinderen en jongeren met psychische problemen: zorgen over het zorgaanbod

In de afgelopen maand las ik in de media verschillenden berichten over jongeren met acute en ernstige psychische problemen die niet geholpen worden vanwege lange wachtlijsten. Elk verhaal is even tragisch. En de boodschap is even helder als zorgelijk: “Onze zorg kan die hulpvraag niet aan” (De Tijd, 5 Juni 2021). De bezorgdheid betreft niet alleen het psychiatrische zorgaanbod, maar ook het aanbod van psychologische zorg.

Het roept veel vragen op. Hoe kijken psychologen zelf naar het zorgaanbod? Waar zijn zij bezorgd over? Hoe bereiken zij kwetsbare groepen? Hoe zien zij hun beroep veranderen als gevolg van veranderingen in de samenleving en maatschappij? Welke uitdagingen brengen deze veranderingen met zich mee? En ook niet onbelangrijk: hoe zichtbaar zijn psychologen nou eigenlijk in onze samenleving, in het onderwijsveld en de leerlingenbegeleiding in het bijzonder?

Om deze en andere vragen te onderzoeken verenigden de Belgische universiteiten zich, met steun van de Psychologencommissie, voor een groot nationaal onderzoek. Maar liefst 5829 beroepsbeoefenaars met een masterdiploma in de psychologie of pedagogische wetenschappen werkten mee aan dit onderzoek door een uitgebreide vragenlijst in te vullen.

Het onderzoek resulteerde in twee onderzoeksrapporten. Een over het werkveld van de klinische psychologie en een over het werkveld van de school- en educatieve psychologie. Een derde rapport over het werkveld van de (ortho)pedagogiek is in voorbereiding.

In de rapporten komen de volgende onderwerpen aan bod:

-posities die psychologen en pedagogen innemen in de samenleving

-diversiteit in opleidingstrajecten, specialisaties en loopbanen

-diversiteit in zorgaanbod, takenpakketten, expertises en cliëntengroepen

-bezorgdheden, uitdagingen en knelpunten in de uitvoering van het beroep

-ondersteuning en omkadering die nodig zijn voor de optimale beoefening van het beroep

-professionalisering van de beroepsgroep

-wet op de uitvoering van de gezondheidszorgberoepen (WUG) en andere beleidsontwikkelingen

De onderzoeksrapporten, publiekssamenvattingen, en de presentatie van de rapporten vind je op de projectwebsite en op de website van de Psychologencommissie.

We hopen dat de rapporten met aandacht gelezen zullen worden en dat dit zal bijdragen aan een beter zorgaanbod.

Vervolgonderzoek:

Vervolgonderzoek richt zich op de zorgnoden van de Belgische bevolking en ervaren barrières tot hulp.

Het onderzoeksrapport over het werkveld van de (ortho)pedagogiek is in voorbereiding (Noens et al., in voorbereiding).

De resultaten van deze vervolgprojecten zullen te zijner tijd op de projectwebsite worden gepubliceerd: ppatworkinbelgium.be

Dankwoord:

Het onderzoek werd ondersteund door de Psychologencommissie, met dank aan de deelnemers, de onderzoeksteams, de leden van de stuurgroepen en aan alle andere mensen die direct of indirect hebben bijgedragen aan het onderzoek.

Referenties:

Werkveld Klinische Psychologie:

Luyten, P., & Jeannin, R. (2021). The profile of psychologists in Belgium. Leuven, Belgium

Werkveld School en Educatieve Psychologie:

Spilt, J.L., Wouters, S., Frenay, M., & Colpin, H. (2021). Psychologists at work in Belgium: A national study into the field of work of School and Educational Psychology. Leuven: KU Leuven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: